Voiko auttaja säilyttää oman eettisen tai raamattuun
pohjautuvan kantansa oikeaan ja väärään, mutta silti auttaa? Tietenkin voi!
Meillä ei ole minkäänlaista tietoa siitä, mikä oli ryöstetyn etiikka raamatun
kertomuksessa Laupiaasta Samarialaisesta. Emme tiedä oliko hän ansainnut tulla
ryöstetyksi vai ei, mutta sillä ei ollut auttajalle merkitystä. Raamatun mukaan
ryöstetty oli vain ”eräs mies”.
Raamatun kertomuksessa on myös kaksi muuta henkilöä, pappi ja leeviläinen. He edustivat molemmat temppelipapistoa, jotka huolehtivat päivittäisistä uhrimenoisa. Papiksi ei tuohon aikaan voinut ryhtyä, vaan pappeus oli perinnöllistä. Papit olivat Mooseksen veljen Aaronin jälkeläisiä ja leeviläiset olivat alempaa papistoa, Jaakobin pojan Leevin sukujuurta. Sukuasema toi suuren arvostuksen lähinnä Jumalaa olevasta heimosta. Tästä syystä pidän perin kummallisena, että he eivät pysähtyisi ryöstetyn kansalaisensa luo.
Raamatun kertomuksessa on myös kaksi muuta henkilöä, pappi ja leeviläinen. He edustivat molemmat temppelipapistoa, jotka huolehtivat päivittäisistä uhrimenoisa. Papiksi ei tuohon aikaan voinut ryhtyä, vaan pappeus oli perinnöllistä. Papit olivat Mooseksen veljen Aaronin jälkeläisiä ja leeviläiset olivat alempaa papistoa, Jaakobin pojan Leevin sukujuurta. Sukuasema toi suuren arvostuksen lähinnä Jumalaa olevasta heimosta. Tästä syystä pidän perin kummallisena, että he eivät pysähtyisi ryöstetyn kansalaisensa luo.
Auttaja oli Samarialainen, Juutalaisten näkökulmasta epäpyhä
kansa. Jeesuksen esimerkki Samarialaisesta on tietoinen, hän osoitti että
oikealla sydämellä varustettu voi tulla mistä tahansa. Kertomuksessa meille
aukeaa vain laupiaan Samarialaisen etiikka. Hän halusi auttaa tuntematonta
”erästä miestä”, joka saattoi papin ja leeviläisen mielestä ansaita kohtalonsa,
koska he menivät ohi. On myös mahdollista että ”eräs mies” oli vieraasta
heimosta ja näin ollen pappi ja leeviläinen katsoivat että miehen ongelmat
eivät kuulu heille. Juutalaisen papin ja leeviläisen ei ollut mahdollista
kävellä oman kansansa ryöstetyn ja pahoinpidellyn ohi ilman syytä. Olipa syy
mikä tahansa, se ei merkinnyt laupiaalle Samarialaiselle mitään.
Kun Samarialainen tuli miehen luo, häntä säälitti hänen tilansa. Tuo mies oli ihminen, ehkä ansainnut tuon tapahtuman, mutta nyt hän kärsi. Hän hoiti miehen haavat öljyllä ja sitoi ne, otti miehen kyytiinsä ja toimitti hänet majataloon lepäämään ja toipumaan. Hän jäi itse samaan majataloon yöksi ja varmasti kävi pitkin iltaa ja yötä katsomassa, että kaikki oli hyvin. Aamulla hän antoi majatalon isännälle rahaa ja pyysi hoitamaan potilasta hyvin. Mikäli hoito maksaisi enemmän kuin hän antoi, hän lupasi vielä palata takaisin ja maksaa tarvittava summa.
Kun Samarialainen tuli miehen luo, häntä säälitti hänen tilansa. Tuo mies oli ihminen, ehkä ansainnut tuon tapahtuman, mutta nyt hän kärsi. Hän hoiti miehen haavat öljyllä ja sitoi ne, otti miehen kyytiinsä ja toimitti hänet majataloon lepäämään ja toipumaan. Hän jäi itse samaan majataloon yöksi ja varmasti kävi pitkin iltaa ja yötä katsomassa, että kaikki oli hyvin. Aamulla hän antoi majatalon isännälle rahaa ja pyysi hoitamaan potilasta hyvin. Mikäli hoito maksaisi enemmän kuin hän antoi, hän lupasi vielä palata takaisin ja maksaa tarvittava summa.
Voimmeko me auttaa ihmistä, jonka seksuaalinen
suuntautuminen on mielestämme väärä, jolla on tatuointeja, joka tupakoi, joka
käyttäytyy häiritsevästi, käyttää päihteitä tai puhuu sopimattomia. Jumala
katsoo sydämeen, ihmiset katsovat tekoihin ja ulkokuoreen. Voisimmeko mekin
nähdä ihmisen samoin kuin Laupias Samarialainen, että meille tulisi häntä
sääli, että me olisimme valmiit uhraamaan elämästämme päivän tai pari
tuntemattoman ihmisen auttamiseksi tai varojamme hitusen verran.
Kun Jeesus oli kertonut tämän opetuksen hän sanoi: ”Mene ja tee sinä samoin kuin laupias Samarialainen”.
Kun Jeesus oli kertonut tämän opetuksen hän sanoi: ”Mene ja tee sinä samoin kuin laupias Samarialainen”.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti