23.1.2017

Kristinuskoon kuuluu lopunajan tapahtumat ja ylösnousemususko

Kristinusko on hankala oppi, jos me haluamme pitää kiinni siitä, että se näyttäytyy sävyisänä, ymmärrettävänä ja hallinnassamme. Iloitsemme aina kun se puhuu maltillisesti, leppoisaa rakkautta ja hyvää ilmapiiriä jakavana, mutta jäykistymme kun kuulemme puhetta lopunajoista, ihmeistä ja Jumalan vihasta.

1960-1970-luvulla helluntailaisuudessa julistettiin voimakkaasti lopunaikojen olevan lähellä ja katsottiin, että liike omasi korkeamman ymmärryksen ja tiedon tulevista tapahtumista. Ainakin korkeamman ymmärryksen kuin "jäykistyneet" luterilaiset veljet ja sisaret.
Hyvin samankaltainen asetelma oli nähty luterilaisuudessa, suhteessa katolilaisuuteen, syyskuussa 1540, kun Luther näki itsensä lopunajan "evankelistana, viimeisenä Kristuksen paluuta kuuluttavana torvena (Matt. 24:31, Ilm. 11:15) (Arffman 1996, 53).

Tänään helluntailaisuus varoo julistamasta voimakkaasti lopunajoista, samoin luterilaisuus ja kaikki muutkin pitkän historian omaavat liikkeet. Elämme varovaista konservatiivisuuden aikaa, jossa uus-helluntailaiset liikkeet, muutamat pienehköt seurakunnat sekä TV7, muutamien muiden mediavälineiden lisäksi, pitävät yllä opetusta kristinuskon vaietuista opeista ja puolista.

...ja kuitenkaan lopunajan odotus ja Raamatun antamat merkit eivät ole kadonneet mihinkään. Ne ovat keskeinen osa kristinuskon opetusta ja lähes jokaisen sukupolven elämää. Ihmeet ja merkit kuuluvat kristinuskoon, yhtä vahvasti kuin ne ovat aina olleet osa sitä. Rakkauden Jumalan viha syntiä kohtaan on edelleen opin kulmakivi. Jos olet kristitty, halusit tai et, se sisältää sanoman menneistä ja tulevista tapahtumista, paljon taistelua, kuolemaa, tuskaa ja lopulta rauhan valtakunnan.

Jeesus ilmestyi ajanlaskumme alussa Danielin profetian mukaisesti 483 vuoden kuluttua ja täytti profetian (Dan. 9). Hänet surmattiin, kuten Sakarja profetoi (Sak. 12). Juutalaiset vastustivat evankeliumia, ja kristittyjä vainottiin, kuten Jeesus sanoi tapahtuvan (Matt. 24). Rooman sotajoukot tuhosivat Jerusalemin, kuten Daniel (luku 9) ennakoi ja Jeesus itse profetoi (Matt. 24, Mark. 13 ja Luuk. 21). Evankeliumi saarnataan kaikille kansoille (kansat alkavat olla kaikki tavoitettuja). Monet kristityistä kuolevat erilaisissa vainoissa, kuten viime vuonnakin 2016 kristityt olivat kaikkein vainotuin ryhmä (Matt. 24, Ilm. 7 ja 8).

Kaikki yllämainittu on sekä mennyttä historiaa, että nykyisiä uutisia. Vaikeudet maan päällä lisääntyvät, kun Jumala sallii ihmisiä ravisteltavan, jotta he kääntyisivät hänen puoleensa. Tämä vaihe kestää kuudenteen sinettiin asti (Ilm. 6). Kuinka kauan me elämme tätä jaksoa, sitä en osaa sanoa. Mutta vaikka en halua tai edes yritä sanoa mitään aikoja, yksi Uuden testamentin kirjoista käsittelee vain ja pelkästään näitä asioita (Johanneksen ilmestyskirja).

Kristinuskon mukaan Saatana syöstään alas (Ilm. 12). Se hyökkää Israeliin niiden maiden kanssa, jotka se on villinnyt. Viittaako mikään siihen, että tämä voisi olla lähellä? Taivaalla on tähtikartastoon 23.9.2017 ilmestyvät planeettojen ja tähtien muodostelmat, jotka osuisivat Ilmestyskirjan 12. luvun ensimmäisten jakeiden merkkeihin tähdissä. "Taivaalla näkyi suuri tunnusmerkki: nainen, jolla oli pukunaan aurinko, kuu jalkojen alla ja pään päällä seppeleenä kaksitoista tähteä. Hän oli raskaana ja huusi tuskissaan synnytyspolttojen vaivaamana." (Ilm. 12:1-2).
Olen itse testannut Stellarium-nimisellä softalla, joka laskee tähtien ja planeettojen liikkeitä, että Jerusalemin taivaalta katsoen neitsyen tähdistössä on neitsyen päällä 12 tähteä (Leijona tähdistön 9 tähteä ja sinne ilmestyy ao. päivänä myös Mars, Venus ja Merkurius), aurinko neitsyen koristeena, kuu jalkojen alapinnan kohdalla, Jupiter syntymässä neitsyen alapään tasolla. Jupiter (kuningasta kuvaava planeetta) saapuu Virgon eli neitsyen tähdistöön 20.11.2016 ja on alueella joka voisi olla ajateltu synnytysalue 9.9.2017. Se ei poistu tältä alueelta ennen kuin kuu on neitsyen jalkojen alla, aurinko koristaa sitä ja 12 tähteä on pään päällä. Tämä päivä on 23.9.2017. Jupiter liikkuu reilun 9 kuukautta neitsyen tähdistössä.



Onko tämä Ilmestyskirjan merkki? En tiedä, mutta kristityllä on lupa tarkkailla merkkejä. Äärimmäisen mielen kiintonen merkki tämä on. Nyt vietetään juutalaisten vuotta 5777 (5 on armonluku ja 777 täydellisyyden luku). Tapahtuma näkyy Israelin taivaalla pari viikkoa ennen lehtimajajuhlien alkua. Mutta vielä mielenkiintoisempaa on että 21.-22.9. on juutalaisten uusi vuosi Rosh Hashana, joiden päivien aikana puhalletaan sofariin (feast of trumpets) ja heti tämän jälkeen tämä merkki taivaalla. Vuosi vaihtuu samalla vuoteen 5778. Tarkoittaako tähtitaivaan merkki jotakin. En tiedä, ehkä ei, ehkä tarkoittaa.

Tällaiset tapahtumat ja niiden tarkkailu on osa kristinuskon suurta kertomusta ja Ut myös kehottaa tarkkailemaan merkkejä. Luukkaan evankeliumin 21. luku jae 25: "Ja on oleva merkit auringossa ja kuussa ja tähdissä, ja ahdistus kansoilla maan päällä ja epätoivo, kun meri ja aallot pauhaavat." Meri tarkoittaa kansoja = kansojen meri. Aallot maailmassa tapahtuvia asioita ja liikkeitä.

Ilmestyskirja on hyvin vaikeasti tulkittava kirja, kuten monet muutkin Raamatun profetiat. Tämän näennäisesti selkeän tähtitaivaan ja ilmestyskirjan välisen tapahtuman jälkeen asiat vyöryvät eteenpäin, vaikeasti tulkittavina. Maailmalla on kristittyjä, jotka uskovat että komeetta P67 on eräs merkki, kun se saapuu samana päivänä neitsyen tähdistöön. Kyseessä on sama komeetta, jolle Rosetta luotain laskeutui 30.9.2016. Myös Israelissa juutalaisten parissa ovat ennustukset tulevasta Messiaasta lisääntyneet. Ovatpa eräät juutalaiset rabbit ennustaneet hänen olevan nimeltään Jeshua. Tämän kaltaisia ennustuksia on Israel today sekä muut tiedotusvälineet uutisoineet ainakin kahdesti vuoden 2011 jälkeen.

Tänään 23.1.2017 kristinuskossa ei ole haaraa, joka eläisi alati profetaalisuudesta, tiedosta, totuudesta ja rohkeudesta. Kaikkien tulisi olla yhtä avoimia tulevaisuudelle, voimakkaita uskomaan Jumalan voimaan ja mahdollisuuksiin sekä samalla olemaan yhtä avuttomia muiden kirkkokuntien ja uskonnollisten liikkeiden kanssa Jeesuksen tulemusta odottavan kysymyksen äärellä. "Vain Isä yksin tietää". Samaan aikaan meille on annettu tehtävä julistaa evankeliumi kaikkeen maailmaan.

Matt. 25:31-46 Mutta kun Ihmisen Poika tulee kirkkaudessaan ja kaikki enkelit hänen kanssaan, silloin hän istuu kirkkautensa valtaistuimelle. Ja hänen eteensä kootaan kaikki kansat, ja hän erottaa toiset toisista, niinkuin paimen erottaa lampaat vuohista. Ja hän asettaa lampaat oikealle puolelleen, mutta vuohet vasemmalle. Silloin Kuningas sanoo oikealla puolellaan oleville: 'Tulkaa, minun Isäni siunatut, ja omistakaa se valtakunta, joka on ollut teille valmistettuna maailman perustamisesta asti. Sillä minun oli nälkä, ja te annoitte minulle syödä; minun oli jano, ja te annoitte minulle juoda; minä olin outo, ja te otitte minut huoneeseenne; minä olin alaston, ja te vaatetitte minut; minä sairastin, ja te kävitte minua katsomassa; minä olin vankeudessa, ja te tulitte minun tyköni.' Silloin vanhurskaat vastaavat hänelle sanoen: 'Herra, milloin me näimme sinut nälkäisenä ja ruokimme sinua, tai janoisena ja annoimme sinulle juoda? Ja milloin me näimme sinut outona ja otimme sinut huoneeseemme, tai alastonna ja vaatetimme sinut? Ja milloin me näimme sinun sairastavan tai olevan vankeudessa ja tulimme sinun tykösi?' Niin Kuningas vastaa ja sanoo heille: 'Totisesti minä sanon teille: kaikki, mitä olette tehneet yhdelle näistä minun vähimmistä veljistäni, sen te olette tehneet minulle'. Sitten hän myös sanoo vasemmalla puolellaan oleville: 'Menkää pois minun tyköäni, te kirotut, siihen iankaikkiseen tuleen, joka on valmistettu perkeleelle ja hänen enkeleillensä. Sillä minun oli nälkä, ja te ette antaneet minulle syödä; minun oli jano, ja te ette antaneet minulle juoda; minä olin outo, ja te ette ottaneet minua huoneeseenne; minä olin alaston, ja te ette vaatettaneet minua; sairaana ja vankeudessa, ja te ette käyneet minua katsomassa.' Silloin hekin vastaavat sanoen: 'Herra, milloin me näimme sinut nälkäisenä tai janoisena tai outona tai alastonna tai sairaana tai vankeudessa, emmekä sinua palvelleet?' Silloin hän vastaa heille ja sanoo: 'Totisesti minä sanon teille: kaiken, minkä olette jättäneet tekemättä yhdelle näistä vähimmistä, sen te olette jättäneet tekemättä minulle'. Ja nämä menevät pois iankaikkiseen rangaistukseen, mutta vanhurskaat iankaikkiseen elämään."

Ei kommentteja:

Häiriintyikö elämäsi piispojen uudesta tulkinnasta?

          Jos katsoo kirkkohistoriaa pelkistettynä ja vähän silmiä siristäen, niin saa suoran linkin    tämän  päivän ongelmiin. Otetaanpa ä...