Sain puhelun eilen 11.8. eräältä eläkkeelle jäävältä
”ikinuorelta” helluntaipastorilta, joka kysyi mielipidettäni 7.8.2014 Ristin
Voitto-lehden artikkeliin, jossa Helluntaikirkon toiminnanjohtaja Esko
Matikainen peräänkuuluttaa apostolien ja profeettojen virkoja
helluntailiikkeeseen. Sitä ennen omassa pastorin virassani olin saanut
seurakuntani keskelle henkilön, joka oman yhdistyksensä sivuilla ilmoitti
olevansa profeetta. Tämän tutustumisjakson aikana pääsin hieman perille
rakenteista, joilla on yhteys maailmanlaajuisiin rukous- ja
profeettaliikkeisiin, ainakin virtausten ja painotusten muodossa. Olin myös
saanut tiedustelun seurakuntaani yhdeltä maamme suurimmalta
helluntaiseurakunnalta. Kysymys oli muotoiltu siten että haluttiin tietää miten
seurakuntamme suhtautuu henkilöön joka ilmoittaa nettisivujensa mukaan
toimivansa laaja-alaisesti ”apostolis-profeetallisessa kutsumuksessa ja
voitelussa”, jossa tehtävänä ovat muuna muassa olla seurakunnan perusta, perustaa
seurakuntia, antaa seurakunnalle säädöksiä ja ohjeita, nuhdella, oikaista
vääriä käsityksiä, antaa lakeja, käskyjä ja säädöksiä, kurittaa, osoittaa tietä
ja paimentaa, voidella, asettaa eri tehtäviin sekä ”Apostolis-profeetallisen”
kutsumuksen saanut sai nettisivujen mukaan kutsun ja tehtävän suoraan
Jumalalta. Tässä siis aihetta pohtia mistä on kyse?
Seurakuntamme vastasi, että henkilö vastaa itse yhdistyksensä ja sen hallituksen kautta toiminnastaan ja sanomisistaan, mutta seurakunnassa hänen roolinsa on sovittu ja hallinnassa. Vaikka en varsinaisesti häntä koskien, sydämeen jäi kuitenkin huoli toiminnasta, jossa tosiasiallisesti ei olla vastuussa kenellekään. Myös profeetta-nimitysten käyttäminen ilman että välissä olisi kontrollia, antaa mahdollisuuden nimen käyttöön myös narsisistisille ja valtaa haluaville persoonille. Millä tavoin voimme arvioida tulevaisuudessa satojen seurakuntayhteyttä vailla olevien yhdistysten ja tittelien viidakossa kuka on todella Jumalan asettama ja kuka ei. Oli niin tai näin, huoli jäi sydämeen.
Miltei inflaation on kokenut minun mielessäni sana ”läpimurto” tai ”läpimurtorukous” tai jokin mystifioitu mekanismi jolla saadaan jotakin uutta Jumalan maailmassa. Uskossa vielä alkumetreillä olevat pitää pitää kaukana näistä asioista ja uskosta osattomilta toiminta salataan kokonaan. En jaksa ymmärtää kristillisyyttä jonka täytyy verhoutua, jotta "kasvot" säilyvät. Minun mielestäni rehellinen, läpinäkyvä ja avoin usko kestää toisten katseet - sitä voi harjoittaa myös uskosta osattomien läsnäollessa. Jumala haluaa totuutta salatuimpaankin saakka ja tätä avointa, murrettua, läpinäkyvää, haurasta saa katsella - koska sen takana loistaa Täydellinen ja Kestävä.
Modernin profeettaliikkeen tausta
Seurakuntamme vastasi, että henkilö vastaa itse yhdistyksensä ja sen hallituksen kautta toiminnastaan ja sanomisistaan, mutta seurakunnassa hänen roolinsa on sovittu ja hallinnassa. Vaikka en varsinaisesti häntä koskien, sydämeen jäi kuitenkin huoli toiminnasta, jossa tosiasiallisesti ei olla vastuussa kenellekään. Myös profeetta-nimitysten käyttäminen ilman että välissä olisi kontrollia, antaa mahdollisuuden nimen käyttöön myös narsisistisille ja valtaa haluaville persoonille. Millä tavoin voimme arvioida tulevaisuudessa satojen seurakuntayhteyttä vailla olevien yhdistysten ja tittelien viidakossa kuka on todella Jumalan asettama ja kuka ei. Oli niin tai näin, huoli jäi sydämeen.
Miltei inflaation on kokenut minun mielessäni sana ”läpimurto” tai ”läpimurtorukous” tai jokin mystifioitu mekanismi jolla saadaan jotakin uutta Jumalan maailmassa. Uskossa vielä alkumetreillä olevat pitää pitää kaukana näistä asioista ja uskosta osattomilta toiminta salataan kokonaan. En jaksa ymmärtää kristillisyyttä jonka täytyy verhoutua, jotta "kasvot" säilyvät. Minun mielestäni rehellinen, läpinäkyvä ja avoin usko kestää toisten katseet - sitä voi harjoittaa myös uskosta osattomien läsnäollessa. Jumala haluaa totuutta salatuimpaankin saakka ja tätä avointa, murrettua, läpinäkyvää, haurasta saa katsella - koska sen takana loistaa Täydellinen ja Kestävä.
Modernin profeettaliikkeen tausta
Mike Bickle johti Kansas City Fellowship (KCF) seurakuntaa
ja hänen ympärilleen kerääntyi joitakin evankeliseen liikkeeseen kuuluvia julistajia,
joita alettiin pitämään Jumalan profeettoina. Tunnetuimpia näistä ovat Bicklen
lisäksi Paul Cain, John Paul Jackson ja Bob Jones. Michael Maudlin kirjoitti Christianity Today lehdessä: ”...jotkut
profeetta julistajat ovat esittäneet ilmestyksiä ja oppeja, jotka eivät perustu
kirjoituksiin (kuten, että demonien tunnistaminen vaatii ensin pihvin
syömisen)... Kaikki Kansas City Fellowship ja Vineyard johtajat painottivat tuolloin, että profeetallinen liike oli (vielä) epäkypsä ja altis virheille...
samalla he uskoivat, että monet näistä profeetoista olivat erittäin kyvykkäitä,
muun muassa ”erehtymätön” Paul Cain.
Profeetat kertoivat ja heillä sanottiin olevan monenlaisia kykyjä. Esim. Bob Jones sanoi omaavansa lahjan ”haistaa Jumalan tuoksu”. Jumala tuoksui ruusuilta. Kun kaikenlaisia kummastusta herättäviä väitteitä alkoi tulla esille, profeettaliike sai yhdeksi puolustajakseen Dallasin teologisen seminaarin entisen professorin Jack Deeren. Hän esitti, että vaikka monet väitteet kuulostavat oudoilta, se ei silti välttämättä tarkoita, etteivätkö ne voisi olla totta. Liikkeessä yleisen käsityksen mukaan Jumala on vastuussa myös vääristä profetioista, jos ja kun niitä esiintyy liikkeen sisällä.
Paul Cainille tapahtui lankeemus, kuten niin monille
”korotetuille”, mutta häntä pidettiin lankeemuksestaan huolimatta lähes
pyhimyshahmona. Kertomusten mukaan enkeli ilmestyi häntä odottavalle äidille ja
ilmoitti tälle syntyvästä ihmelapsesta, jolle tulee antaa apostoli Paavalin
nimi. Cain kertoo enkelin vierailleen luonaan ensimmäisen kerran, kun hän oli 8
-vuotias. Hänen todistuksensa itsestään sisältää myös seuraavan: Jeesus
materialisoitui Paul Cainin Lincoln-merkkisen auton istuimelle 1950 -luvulla ja
teki autossa olevalle Paulille selväksi, että hän on mustasukkainen, koska
Paulilla on morsian. Tämä ”Jeesus” vaati sitten Paulia pysymään naimattomana ja
selibaatissa koko ikänsä.
Varhaisempina vuosinaan Cain toimi yhdessä William Branhamin kanssa, jota hän piti Jumalan profeettana.
Moderni profeettaliike organisoitui lopulta Kansas Cityssä vuonna 1982. Ns. hippiliikkeestä syntynyt Vinyard-liike oli aluksi voimakkaasti mukana profeettaliikkeessä, mutta jo Vineyard -pastoreiden kokouksessa Denverissä vuonna 1991 profeetallisuutta arvioitiin uudelleen. Vaikka profeetallisuutta pidettiin tärkeänä, sen koettiin vieneen liikaa huomiota seurakuntien perustehtäviltä.
Toronto Airport Vineyard -seurakunta (”Toronton siunauksen” kotipaikka) erotettiin kansainvälisestä Vineyard-liikkeestä joulukuussa 1995. Erottaminen tapahtui sen jälkeen, kun Vineyard-liike ja John Wimber olivat vuoden ajan varoittaneet sitä uudestaan ja uudestaan ylilyönneistä ja hengestä joka kielsi ilmiön arvostelemisen. Torontolaisuudessa jaettiin seuraavia varoituksia niille jotka ilmiöstä olivat huolissaan:
1. Tiedätkö, mitä tapahtui Ananiakselle ja Safiiralle?
2. Älä jää makaamaan tomuun seurakunnan edetessä Jumalan kanssa eteenpäin.
3. Älkää koskeko minun voideltuihini, älkää tehkö pahaa minun profeetoilleni.
Ongelmallinen opetus ja ylilyönnit
Varhaisempina vuosinaan Cain toimi yhdessä William Branhamin kanssa, jota hän piti Jumalan profeettana.
Moderni profeettaliike organisoitui lopulta Kansas Cityssä vuonna 1982. Ns. hippiliikkeestä syntynyt Vinyard-liike oli aluksi voimakkaasti mukana profeettaliikkeessä, mutta jo Vineyard -pastoreiden kokouksessa Denverissä vuonna 1991 profeetallisuutta arvioitiin uudelleen. Vaikka profeetallisuutta pidettiin tärkeänä, sen koettiin vieneen liikaa huomiota seurakuntien perustehtäviltä.
Toronto Airport Vineyard -seurakunta (”Toronton siunauksen” kotipaikka) erotettiin kansainvälisestä Vineyard-liikkeestä joulukuussa 1995. Erottaminen tapahtui sen jälkeen, kun Vineyard-liike ja John Wimber olivat vuoden ajan varoittaneet sitä uudestaan ja uudestaan ylilyönneistä ja hengestä joka kielsi ilmiön arvostelemisen. Torontolaisuudessa jaettiin seuraavia varoituksia niille jotka ilmiöstä olivat huolissaan:
1. Tiedätkö, mitä tapahtui Ananiakselle ja Safiiralle?
2. Älä jää makaamaan tomuun seurakunnan edetessä Jumalan kanssa eteenpäin.
3. Älkää koskeko minun voideltuihini, älkää tehkö pahaa minun profeetoilleni.
Ongelmallinen opetus ja ylilyönnit
Profeettaliikkeessä pääasiaksi alkoivat nousta erilaiset
’manifestaatiot’, ’portaalit’ ja hyvin erikoiset ’ilmestykset’.
Vineyard-pastori Randy Clark oli tuonut Howard-Brownen ”voitelun” Toronto
Airport Vineyard -seurakuntaan vuoden 1994 alussa, jota voidaan pitää Torontolaisuuden
alkuna.
Paljon parjattu Benny Hinn oli ironista kylläkin, yksi
ensimmäisistä jotka alkoivat puhua Torontolaisuuden ongelmista, esimerkiksi
PTL-televisiokanavalla heinäkuussa 1997.
”Kun Ihmisen Poika tulee,
löytäneekö hän uskoa maan päältä?" (Luuk. 18:8)
Paavali sanoi: ”Meidän lihamme on himoineen
ja haluineen ristiinnaulittu.” Jeesus sanoi: ”Ottakoon kukin ristinsä ja
seuratkoon minua.”
Ihmisiä on niin helppo johtaa harhaan lupaamalla sellaista,
joka ruokkii ihmisen lihaa. Rikkautta, menestystä, onnea jne. Sitä ovat kaikki
eksytykset täynnä ja siksi ne ovat niin mieluisia kuulijoille.
”Niin seisokaa siis, veljet, lujina ja pitäkää kiinni niistä
opetuksista, joita olette oppineet joko meidän puheestamme tai kirjeestämme.”
(2 Tess. 2:15)
”Älköön kukaan pettäkö teitä tyhjillä puheilla.” (Ef. 5:6)
Nyt helluntailiike toimi Herzogin kokouksessa varoittelijana. 64 vuotta aiemmin se oli itse samassa tilanteessa - tilanne kuvaa liikkeen kypsymistä
Nyt helluntailiike toimi Herzogin kokouksessa varoittelijana. 64 vuotta aiemmin se oli itse samassa tilanteessa - tilanne kuvaa liikkeen kypsymistä
William Branham vieraili Suomessa 1950. Häntä vastaanottamassa
oli Helsingin Saalem seurakunnan johtaja Eino Manninen. Kansanedustaja Mauri
Ryömä esitti sisäasiainministeri Urho Kekkoselle kysymyksen: ”Onko Hallitus
kiinnittänyt huomiota eräiden parhaillaan Helsingissä vierailevien
amerikkalaisten "ihmeparantajien" vahingolliseen toimintaan; ja jos
on, niin mitä Hallitus aikoo tehdä tällaisen vahingollisen toiminnan
ehkäisemiseksi?”
Poiminta Urho Kekkosen vastauksesta: ”...Helsingissä
järjestetyissä tilaisuuksissa on arvioitu olevan noin 75 % muualta tulleita.
Tilaisuudet on aloitettu uskonnollisilla lauluilla, rukouksilla ja puheilla,
joita suomalaiset saarnaajat ovat pitäneet. Branham on myöskin esiintymisensä
alussa pitänyt puheen ja rukoillut, ryhtyen vasta sen jälkeen
parannustoimeensa. Itse 'parantaminen' tapahtuu sen jälkeen rukoilemalla joko
yksityisten potilaiden tai potilasryhmien puolesta...Ihmeparantajien toimintaa
tarkkailtaessa ei voikaan välttyä vaikutelmalta, että huomattava osa
tilaisuuksiin saapuneista on lähtenyt matkalle hakeakseen parannusta
ruumiillisille sairauksilleen ja että ainakin suurin osa näistä on tehnyt
matkansa kokonaan turhaan. Luotettavasti on ainakin selvittämättä toistaiseksi
onko edes yhtään todellista paranemista näissä tilaisuuksissa tapahtunut,
joskin useat henkilöt ovat sellaisista kertoneet. Tilaisuuksien järjestäjät
eivät ainakaan julkisesti ole kuitenkaan mitään ehdotonta parantumista
luvanneetkaan ja Branhamkin on nimenomaisesti asettanut totisen uskon
mahdollisen paranemisen perusedellytykseksi. Tilaisuuksien runsas yleisömenestys
pikemminkin on laskettava tilaisuuksia selostavien sanomalehtiuutisten ja joko
todellisista tai kuvitelluista 'ihmeteoista' kertovien ihmisten levittämien
huhujen ansioksi. Mitään ilmoitusta petollisesta menettelystä tai muusta
suoranaisesta vääryydestä ei viranomaisille ole tehty... Kuten edellä olevasta selviää, ei viranomaisilla
enemmän kuin hallituksellakaan ole ollut mahdollisuuksia puuttua kyselyssä
tarkoitettujen 'ihmeparantajien' toimintaan, vaikka hallituskin pitää näiden
toimintaa tarpeettomana ja toivoisi sellaisesta päästävän.”
Suora linja karismaattisen profeettalikkeen ja nykyprofettojen välillä?
Kevin Springerin kysyessä Cainilta Branhamista, tämän vastaus oli: ”...William Branham oli suurin 1900 -luvun profeetoista, hänen väärät opetuksensa olivat vain pieni osa hänen esiintymistään. Opetusta tärkeämpi asia oli hänen tiedonsanojen lahjansa, kukaan ei koskaan kyseenalaistanut hänen Kristuksen kaltaista luonnettaan, tuhannet tulivat tuntemaan pelastavan tiedon Kristuksesta hänen kokouksissaan.”
Mitä raamattu sanoo siitä, onko opetusta tärkeämpää innostus, sytyttäminen tai evankeliumi joka on ”melkein” puhdasta?
Matt. 5:19. Sentähden, joka purkaa yhdenkään näistä
pienimmistä käskyistä ja sillä tavalla opettaa ihmisiä, se pitää pienimmäksi
taivasten valtakunnassa kutsuttaman; mutta joka niitä noudattaa ja niin
opettaa, se pitää kutsuttaman suureksi taivasten valtakunnassa.
Room. 16:17. Mutta minä kehoitan teitä, veljet, pitämään silmällä niitä, jotka saavat aikaan erimielisyyttä ja pahennusta vastoin sitä oppia, jonka te olette saaneet; vetäytykää pois heistä.
Room. 16:17. Mutta minä kehoitan teitä, veljet, pitämään silmällä niitä, jotka saavat aikaan erimielisyyttä ja pahennusta vastoin sitä oppia, jonka te olette saaneet; vetäytykää pois heistä.
2. Kor. 11:4. Sillä jos joku tulee ja saarnaa jotakin toista
Jeesusta kuin sitä, jota me olemme saarnanneet, tai jos te saatte toisen
hengen, kuin minkä olette saaneet, tai toisen evankeliumin, kuin minkä olette
vastaanottaneet, niin sen te hyvin kärsitte.
Gal. 1: 6.-12: Minua kummastuttaa, että te niin äkkiä
käännytte hänestä, joka on kutsunut teidät Kristuksen armossa, pois
toisenlaiseen evankeliumiin, joka kuitenkaan ei ole mikään toinen; on vain
eräitä, jotka hämmentävät teitä ja tahtovat vääristellä Kristuksen
evankeliumin. Mutta vaikka me, tai
vaikka enkeli taivaasta julistaisi teille evankeliumia, joka on vastoin sitä,
minkä me olemme teille julistaneet, hän olkoon kirottu. Niinkuin ennenkin
olemme sanoneet, niin sanon nytkin taas: jos joku julistaa teille evankeliumia,
joka on vastoin sitä, minkä te olette saaneet, hän olkoon kirottu. Ihmistenkö
suosiota minä nyt etsin vai Jumalan? Tai ihmisillekö pyydän olla mieliksi? Jos
minä vielä tahtoisin olla ihmisille mieliksi, en olisi Kristuksen palvelija.
Sillä minä teen teille tiettäväksi, veljet, että minun julistamani evankeliumi
ei ole ihmisten mukaista; enkä minä olekaan sitä ihmisiltä saanut, eikä sitä
ole minulle opetettu, vaan Jeesus Kristus on sen minulle ilmoittanut.
Kol. 2:8-9: Katsokaa, ettei kukaan saa teitä saaliikseen järkeisopilla ja tyhjällä petoksella, pitäytyen ihmisten perinnäissääntöihin ja maailman alkeisvoimiin eikä Kristukseen. Kuka ikinä menee edemmäksi eikä pysy Kristuksen opissa, hänellä ei ole Jumalaa; joka siinä opissa pysyy, hänellä on sekä Isä että Poika.
Kol. 2:8-9: Katsokaa, ettei kukaan saa teitä saaliikseen järkeisopilla ja tyhjällä petoksella, pitäytyen ihmisten perinnäissääntöihin ja maailman alkeisvoimiin eikä Kristukseen. Kuka ikinä menee edemmäksi eikä pysy Kristuksen opissa, hänellä ei ole Jumalaa; joka siinä opissa pysyy, hänellä on sekä Isä että Poika.
2 Joh. 1:10. Jos joku tulee teidän luoksenne eikä tuo
mukanaan tätä oppia, niin älkää ottako häntä huoneeseenne älkääkä sanoko häntä
tervetulleeksi;
Mitä mieltä ehdotuksesta että helluntaiherätys tarvitsisi profeettoja ja apostoleja?
Uuden testamentin mukaan toiset nimitettiin apostoleiksi, toiset profeetoiksi. Tarvitaan kuitenkin järjestys, Kristuksen ruumis - seurakunta, jonka sisällä näitä virkoja käytetään seurakunnan rakennukseksi. Tarkaan on pohdittava kuinka tätä titteliä käytetään. Sosiaalisen median ja internetsivujen mukaan meillä on jo valtaisa määrä profeettoja ja apostoleja, jotka sanovat Jumalan nimittäneen heidät. Onko seurakuntaoppaassa jatkossa; johtava pastori Mauri M, profeetta Pekka K ja apostoli Raimo S - ehkä ei - toivottavasti!
Ismo Valkoniemi
Lähteet:
http://sport.aliexirs.ir/Karismaattinen-liike-parantajat-ja-mesmerismi.html
http://www.rauhantervehdys.fi/cgi-bin/linnea.pl?document=00011313
Mitä mieltä ehdotuksesta että helluntaiherätys tarvitsisi profeettoja ja apostoleja?
Uuden testamentin mukaan toiset nimitettiin apostoleiksi, toiset profeetoiksi. Tarvitaan kuitenkin järjestys, Kristuksen ruumis - seurakunta, jonka sisällä näitä virkoja käytetään seurakunnan rakennukseksi. Tarkaan on pohdittava kuinka tätä titteliä käytetään. Sosiaalisen median ja internetsivujen mukaan meillä on jo valtaisa määrä profeettoja ja apostoleja, jotka sanovat Jumalan nimittäneen heidät. Onko seurakuntaoppaassa jatkossa; johtava pastori Mauri M, profeetta Pekka K ja apostoli Raimo S - ehkä ei - toivottavasti!
Ismo Valkoniemi
Lähteet:
http://sport.aliexirs.ir/Karismaattinen-liike-parantajat-ja-mesmerismi.html
http://www.rauhantervehdys.fi/cgi-bin/linnea.pl?document=00011313
2 kommenttia:
Kiitos kirjoituksestasi, Ismo!
Kannatan blokissa mainittua Esko Matikaisen ehdotusta. Tämän kirjoituksen kärkenä oleva asiallinen pohdinta epäterveestä profeettaliikkeestä toivottavasti tukee raamatullisten armoitusten laajempaa esille tuloa rakentavalla tavalla.
Hei Kari, oikeastaan jätin osin tarkoituksella pois oman kantani siihen, miten apostoleihin ja profeetoihin pitäisi ylipäänsä suhtautua. Minun mielestäni meillä pitää olla apostoleja ja profeettoja, mutta heidät pitää asettaa seurakunnan toimesta ja keskellä aivan kuten toteat, joten samoilla linjoilla ollaan.
Ismo
Lähetä kommentti