6.12.2008

Ilmaston muutos

Hän säät ja ilmat säätää ja tuulen taltuttaa!

Meillä oli Päivin kanssa mahdollisuus vierailla 12 päivän ajan Brasiliassa. Matka oli ensimmäinen jonka teimme Etelä-Amerikkaan. Tästä syystä odotukset olivat varsin suuret. Odotimme kaunista aurinkoista katkoa syksytalven harmauteen sekä mielenkiitoisia kohtaamisia kansainvälisen Siniristi-liikkeen eri edustajiin. Siniristi on kristillisen päihdetyön kansainvälinen järjestö, jonka päämaja on Sveitsissä ja jolla on toimintaa yli 40 maassa. Suomessa järjestö kulkee nimellä Sininauhaliitto.
Edustamme Samaria rf on Sininauhaliiton jäsen, täysin itsenäinen sellainen, mutta kuuluu siten osaksi kansainvälistä Siniristiliikettä.
Konferenssipaikaksi oli valittu Santa Catariinan osavaltion pikkukaupunki São Bento del sul. Ennakkotietojen mukaan paikalle odotettiin n. 140 kansainvälistä vierasta ja noin 300 Brasilialaista Cruz azulin työntekijää ja edustajaa.
Lensimme 22.11. Helsingistä Amsterdamiin, josta jatkoimme Sao Pauloon. 20 tunnin jälkeen olimme Sao Paulolaisessa hotellissa majoituksessa. Vettä satoi ja taivas oli mustana.
Seuraavana aamuna lähdimme puolipilvisessä säässä lentokentälle. Lensimme Sao Paolosta Curitibaan, joka oli sikäläisittäin keskikokoinen 2,5 miljoonan kaupunki, siis vain alle 1/4-osa Sao Paolosta.
Curitibassa meitä oli vastassa Pirkanmaan Sininauha ry:n tj. Juha Kallio vuokra-Fiatilla, jonka vaimo Anu ja Ylöjärjven yksikön vetäjä Anne Hyvönen olivat tulleet meidän matkassamme.

Sää oli edelleen puolipilvinen.
Ajoimme seuraavan kolmen tunnin aikana São Bento del suliin, jossa ilmoittauduimme konferenssiin ja saimme majoituspaikat.
Ilma oli kostea ja kolea. Välillä satoi vettä, välillä aurinko pilkisteli.
Maanantai-iltana konferenssin avaustilaisuudessa kuulimme, että Santa Catariinan osavaltiossa oli käynnissä ennätyssateet. Kukaan paikallisista ei muistanut elinaikanaan niin kovia sateita, kuin nyt oli tuossa osavaltiossa.
Illalla katsoimme uutisia ja vaikka emme kieltä ymmärtäneetkään, niin Santa Katariinan osavaltion sateet ja sen aiheuttamat ongelmat olivat pääuutisaihe.
Tiistaina, toisena kokouspäivänä kuulimme että ihmisiä oli kuollut lähialueen maanvyöryissä, joita sateet olivat aiheuttaneet.
Seuraavana päivänä kuulimme että noin 200 paikallista kokousvierasta oli joutunut jäämään pois konferenssista ja yksi paikallisen Cruz azulin hoitokodeista oli jäänyt maanvyöryn alle ja tuhoutunut. Näimme tästä tapahtumasta kuvatun videofilmin sekä muitakin videofilmejä rajuista maanvyöryistä.
Konferenssi pidettiin näistä tapahtumista huolimatta sateisessa säässä. Konferenssin aikana pidimme useita rukoustilaisuuksia tilanteen puolesta ja keräsimme kolehdin paikalliselle Crutz adulille. TV:stä seurasimme kuinka solidaarisuus ja sääli alueen ihmisiä kohtaan synnytti voimakkaan keräystoiminnan ja hallitus toimi tarmokkaasti avun saamiseksi alueelle.

Pois lähdimme omia reittejämme ja kiertelimme vielä pari päivää katastrofialueen läheisyydessä ja kaksi viimeistä päivää jo kauempana Curitibassa. Palasimme kotimaahan 3.12. illalla.

Helsingin Sanomien mukaan alueella on kuollut jo 112 ihmistä ja yli 80 000 ihmistä on jäänyt kodittomaksi.
Ilmaston muutos - lopunajan ilmat ovat siellä ja täällä. Silti Hänellä, Jumalalla, on hallintavalta myös ilmoihin. Onko kuitenkin niin että jos me emme korjaa elämäntapaamme ja lopeta luonnon tuhoamista, ei Hänelläkään ole motiiveja pelastaa meitä - kovakalloja - loputtomasti?

Joka tapauksessa hyvää ja siunattua itsenäisyyspäivää kanssa matkaajille! Iloitaan siitä mikä on hyvin ja korjataan kuluttamistamme ja käyttäytymistämme nopeasti!