Onko kuolema voitettu vai ei? Miten tällaista voi
perustella? Varsinaisia konkreettisia todisteita ei ole. Mikään teoria taas ei
vakuuta ketään lopullisesti, sillä totuutta etsivä ihminen kaipaa jotain
enemmän kuin teorioita.
Vastaus ei löydy pyhien tekstien detaljeista, ei jumaluusopillisista teorioista, eikä hyvästä jumalanpalveluksesta. Vastaus löytyy tavallisista kristityistä. Katsotaan miten kristityt asennoituvat kuolemaan. Egyptiläinen erakkoisä Athonius kirjoittaa 300-luvulla, juuri sen jälkeen kun vainot olivat päättyneet ja marttyykirkon henkinen tila oli vahva: ”Kaikki Kristuksen opetuslapset halveksuvat kuolemaa. He suorastaan siirtyvät hyökkäyskannalle kuolemaa vastaan ja sen sijaan, että pelkäisivät sitä, he ristin merkillä ja uskolla Kristukseen tallaavat sen jalkoihinsa. He olivat vainoissa kuolleet mieluummin kuin kieltäneet uskonsa Kristukseen tietäen täysin varmasti, että kuollessaan he eivät katoa vaan todella elävät, ja heistä tulee turmeltumattomia ylösnousemuksen kautta.”
Vastaus ei löydy pyhien tekstien detaljeista, ei jumaluusopillisista teorioista, eikä hyvästä jumalanpalveluksesta. Vastaus löytyy tavallisista kristityistä. Katsotaan miten kristityt asennoituvat kuolemaan. Egyptiläinen erakkoisä Athonius kirjoittaa 300-luvulla, juuri sen jälkeen kun vainot olivat päättyneet ja marttyykirkon henkinen tila oli vahva: ”Kaikki Kristuksen opetuslapset halveksuvat kuolemaa. He suorastaan siirtyvät hyökkäyskannalle kuolemaa vastaan ja sen sijaan, että pelkäisivät sitä, he ristin merkillä ja uskolla Kristukseen tallaavat sen jalkoihinsa. He olivat vainoissa kuolleet mieluummin kuin kieltäneet uskonsa Kristukseen tietäen täysin varmasti, että kuollessaan he eivät katoa vaan todella elävät, ja heistä tulee turmeltumattomia ylösnousemuksen kautta.”
Meidän tilamme tänään on toinen. Mutta sen ei tarvitsisi
olla. Me valitamme kärsimyksistä, jotka johtuvat meidän omista valinnoistamme
ja omasta tyhmyydestämme, mutta kristinuskosta me emme halua pienintäkään
kärsimystä vaan pelkkää ”lohtua”.
Jos ylösnousemus on totta, se ei ole vain menneisyyden
tapahtuma vaan kristityissä läsnä oleva ja vaikuttava voima. Vapahtaja saa
joka päivä näkymättömästi lukemattomia ihmisiä kaikkialla maailmassa
vastaanottamaan uskon häneen ja noudattamaan hänen opetuksiaan. Afrikassa ja Aasiassa ja Etelä-Amerikassa kristillisyys leviää nopeammin kuin koskaan. Vainojen keskellä Iranissa ja arabimaailmassa syntyy uskoa. Kaikkialla muodostuu osallisuutta Kristukseen. Voiko kukaan
tämän tosiasian edessä sanoa, että hän on kuollut? Jos joidenkin mielestä Elvis elää, niin paljon enemmän Kristus elää ja vaikuttaa satoihin miljooniin ihmisiin tänäänkin.
Kristus itse on ylösnousemus ja elämä, joten kysymys hänen ylösnousemuksestaan ei ole menneisyyden asia vaan koskee yhtä lailla kaikkia aikoja – myös meidän kummallista aikaamme.
Kristus itse on ylösnousemus ja elämä, joten kysymys hänen ylösnousemuksestaan ei ole menneisyyden asia vaan koskee yhtä lailla kaikkia aikoja – myös meidän kummallista aikaamme.
Jos hän ei enää toimi maailmassa – näinhän pitäisi olla, jos hän olisi
kuollut – niin kuinka hän saa ihmiset muuttumaan sisäisesti?
Apostoli Pietari julistaa näin: "Eihän edes ollut mahdollista, että kuolema olisi voinut pitää häntä vallassaan..." (Apt.2: 22 - 24). Jeesuksella oli valta antaa elämänsä ja valta ottaa se jälleen takaisin: "Isä rakastaa minua, koska minä annan henkeni - saadakseni sen jälleen takaisin. Kukaan ei sitä minulta riistä, itse minä sen annan pois. Minulla on valta antaa se ja valta ottaa se takaisin. Niin on Isäni käskenyt minun tehdä". (Joh. 10: 17 -18).
Apostoli Pietari julistaa näin: "Eihän edes ollut mahdollista, että kuolema olisi voinut pitää häntä vallassaan..." (Apt.2: 22 - 24). Jeesuksella oli valta antaa elämänsä ja valta ottaa se jälleen takaisin: "Isä rakastaa minua, koska minä annan henkeni - saadakseni sen jälleen takaisin. Kukaan ei sitä minulta riistä, itse minä sen annan pois. Minulla on valta antaa se ja valta ottaa se takaisin. Niin on Isäni käskenyt minun tehdä". (Joh. 10: 17 -18).
Kun Raamattu painottaa, että Jumala herätti Jeesuksen, se
ainoastaan korostaa toistamiseen, että Kristus antoi elämänsä, että hän antoi
sen täydellisesti, että hän uhrasi sen kokonaan ja varauksettomasti Jumalaan
nähden, joka sitten antoi sen takaisin hänen kuolleista ylösnousemisessaan.
Minä Ismo Valkoniemi, uskon Kristuksen todelliseen kuolemaan ja hänen todelliseen ylösnousemukseensa. Evankeliumiteksti ei sano, että enkeli liikutti kiven haudan suulta päästääkseen Jeesuksen ulos. Se sanoo, että enkeli siirsi kiven osoittaakseen ihmisille, että Jeesus ei ollut siellä. (Mk. 16; Mt.28). Jeesus olisi päässyt pois haudasta ilman enkeliäkin, eikö totta?
Ylösnousemuksessaan Jeesus on uudessa, kirkastetussa
muodossa. Hän ilmestyy heti eri paikoissa. Häntä on vaikea tunnistaa (Lk.24:
16; Joh.20:14). Hän syö ja juo osittaakseen ettei ole aave. (Lk. 24: 30,39).
Hän sallii itseään kosketeltavan. (Joh.20: 27; 21: 9) ja ilmestyy
opetuslastensa keskelle "ovien ollessa suljettuina" (Joh.20:19,26) ja
"häviää heidän näkyvistään"(Lk.24:31). Kristus nousi todellisesti
kuolleista, mutta hänen ylösnoussut ihmisyytensä on täynnä elämää ja
jumaluutta. Se on ihmisyyttä Jumalan valtakunnan iankaikkisen elämän uudessa
muodossa.
"Samoin tapahtuu kuolleiden ylösnousemuksessa. Se, mikä kylvetään katoavana, nousee katoamattomana. Mikä kylvetään vähäpätöisenä, nousee kirkkaana. Mikä kylvetään heikkona, nousee täynnä voimaa. Kylvetään ajallinen ruumis, nousee hengellinen ruumis." Millainen tuo maallinen ihminen oli, sellaisia ovat kaikki maalliset ihmiset, ja millainen tuo taivaallinen ihminen on, sellaisia tulevat olemaan taivaalliset ihmiset. Ja niin kuin me nyt olemme maallisen ihmisen kaltaisia, niin me tulemme kerran taivaallisen ihmisen kaltaisiksi" (1 Kor.15: 42 - 50).
Kristus itse lupaa vaeltaessaan opetuslastensa kanssa:
"Minun Isäni tahtoo, että jokaisella, joka näkee Pojan ja uskoo häneen, on
ikuinen elämä. Viimeisenä päivänä minä hänet herätän" (Joh.6:40). Apostoli
Paavali mainitsee myös joidenkin epäilleen kuolleiden ylösnousemuksen
todellisuutta: "Jos kerran julistetaan, että Kristus on herätetty
kuolleista, kuinka jotkut teistä voivat sanoa, ettei kuolleiden ylösnousemusta
ole?" (1 Kor.15: 12).
Kristuksen ylösnousemus on Vanhan testamentin täyttymys.
Kristuksessa kaikki odotukset ja toiveet täyttyivät. "Kuolema on nielty ja
voitto saatu. Missä on voittosi, kuolema? Missä on pistimesi, kuolema" (1
Kor.15: 55)
Tulkaamme Kristuksen kaltaisiksi, koska Kristus tuli meidän
kaltaiseksemme. Hän tuli alas, jotta voisimme nousta ylös. Häntä kiusattiin,
jotta Hänen kauttaan voisimme saada voiton. Häntä halveksittiin, jotta Hän
voisi kirkastaa meidät. Hän kuoli pelastaakseen meidät.
7.6.2016 Ismo Valkoniemi
7.6.2016 Ismo Valkoniemi
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti