2009 työpaikkakunnallani
Porvoossa, sekä kotiseudullani Hämeenlinnassa on käynyt arvovieraita,
muistelemassa vuoden 1809 tapahtumia, kun Suomi siirrettiin Ruotsin vallan alta
Venäjälle. Samaria-Centerin ikkunasta olemme voineet katsella muun muassa
Venäjän presidentti Dmitri Medvedevin astelua Porvoon kirkkotorilla yhdessä
presidentti Tarja Halosen kanssa. Hämeenlinnassa poliisit pysäyttivät
liikenteen kokonaan, kun vanhaan Hämeen linnaan lipui mustien autojen ketju,
sisällään koko Ruotsin hallitus.
1809 Suomen alueen virkamieskunta oli pääosin ruotsinkielistä ja he joutuivat
perin outoon tilanteeseen. Nyt piti palvella Venäjän keisarikuntaa. Näissä
ajatuksissa juuri suomenruotsalaiset virkamiehet aloittivat Suomen kansan
tukemisen, jotta se löytäisi oman kansallishenkensä, jonka varaan voi rakentaa
kansakunnallista valtioelämää. Tuolloin katseet kääntyivät Turun seudulla
elpyneeseen uusromantiikkaan, jossa Elias Lönnrotin Karjalasta keräämät runot
rakentuivat Kalevalaksi ja J. V. Snellman alkoi kantaa huolta suomenkielen
asemasta. Tällä tiellä syntyi Suomi, lippuineen, kielineen, urheilijoineen ja
mytologioineen.
Suomen valtio on iältään Euroopan nuorimpia. Meille Suomen nyt eläville
asukkaille, maamme, kansamme ja kulttuurimme tuntuu ikuiselta ja pysyvältä.
Historiaa tutkiessamme huomaamme, että kansallisvaltiokäsite on historiassa
verraten nuori. Kaikki maailman kansallisvaltiot ovat korkeintaan vain muutamia
satoja vuosia vanhoja ja kaikkien syntykaava on sama. Pohjalla on jokin
kansallinen eepos tai muu mytologinen kertomus, josta nousevat erilaiset
symbolit; liput, kansanluonteet ja muut kansalliset piirteet. Ne ovat enemmän
tai vähemmän hataran myyttisen kertomuksen varassa. Kansallisvaltiot pysyvät
koossa tehtyjen sopimusten, kielten, kansojenvälisten urheilusuoritusten,
piirrettyjen karttojen, lippujen ja muiden symbolien vuoksi. Silloin tällöin ne
lakkaamat olemassa, pirstoutuvat tai niitä muodostetaan uudelleen. Minunkin
elinaikanani Eurooppaan on syntynyt uusia valtioita ja vanhoja on lakkautettu.
Vaikka me rakastamme maatamme, me emme tiedä kuinka paljon sillä on elinvuosia.
Tätä taustaa vasten Jumalanvaltakunta tuntuu hyvin loogiselta ja todelliselta,
koska se perustuu mytologisia kertomuksia vahvemmalle historialliselle
kertomukselle todellisesta sankarista, Jeesuksesta. Tässä voimallisessa
kertomuksessa Jumalan poika uhraa itsensä sinun ja minun syntien tähden,
saattaakseen meidät rauhaan Jumalan kanssa ja mahdollistaakseen meidän pääsymme
valtakuntaan sisälle. Tämä kertomus on selkeä ja kirkas kansallisiin mytologioihin
verrattuna ja historiallisena Jumalan järjestämänä tapahtumana sen synnyttämä
valtakunta on ikuinen. Sen keskeisintä symbolia, ristiä, on lainattu monissa
lipuissa, juuri sen kertomusvoiman vuoksi. Tämä valtakunta on aluksi
sydämessämme pieni kuin sinapinsiemen, mutta eläessämme valtakuntaa todeksi ja
lukiessamme Jumalan Sanaa Raamattua, valtakunnan mittasuhteet alkavat hahmottua
äärettömyyksiin. Lopulta voimme luottaa että se ulottuu myös kuoleman yli.
Ismo Valkoniemi 2009
4.6.2016
Tilaa:
Lähetä kommentteja (Atom)
Häiriintyikö elämäsi piispojen uudesta tulkinnasta?
Jos katsoo kirkkohistoriaa pelkistettynä ja vähän silmiä siristäen, niin saa suoran linkin tämän päivän ongelmiin. Otetaanpa ä...
-
Tohtori, professori Roy Blizzard haastatteli yhtä viime vuosikymmenten merkittävää UT:n varhaiskristillisyyteen perehtynyttä professori Davi...
-
Jos katsoo kirkkohistoriaa pelkistettynä ja vähän silmiä siristäen, niin saa suoran linkin tämän päivän ongelmiin. Otetaanpa ä...
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti